torsdag 11 februari 2010

Gäulärtars dag

När man på Gotland säger gäulärtar menar man oftast ärtsoppa med fläsk. Det lär för övrigt vara en av de allra äldsta maträtterna, eftersom man började odla dem tillsammans med säd under stenåldern. Ärtorna har troligen förädlats en del sedan dess, blivit gulare och mer lättkokta, men någon form av ärtsoppa har man i alla fall ätit. Grisköttet, som man redan hade lade man säkert i för att få soppan mer matig.
Det är sådan mat man behöver när man kroppsjobbar hårt och idag ska jag ägna mig åt att hacka bort all is från balkongen. Behöver jag säga att det är gäulärtars dag idag enligt den gotländska allnacku?

4 kommentarer:

Åsa sa...

Men gott, det är det inte...

Ingrid sa...

Visst är det gott med gäulärtar...

macozaza smycken sa...

Så sorgligt, jag hade verkligen sett framemot att få komma hemifrån en liten stund och pyssla, har tom köpt extralysen till cykeln idag, men jag kan inte komma ikväll. =(
Jag hoppas jag är välkommen nästa gång istället.

Frukostflingan sa...

Åsa; Ärtsoppa blev det, men inte någon hemgjord. Jag hade en Änglamarks vegetarisk och i den finnns ingen fläsk...

Ingrid; Kalasgott kan man säga om man gör den själv och får lägga i sådant kött man själv gillar...

helene; Synd att du inte kom, men som sagt det blir fler tillfällen och du är välkommen...