söndag 4 oktober 2009

Ny lag kommer

Efter en otroligt skön helg i skogen har jag nu rensat och tagit hand om några kilo höstkantareller. Jag har rensat huvudet på tankar också och har börjat ladda upp med frågor kring den nya lagstiftningen om kassaregister.
Alla företag som säljer varor och tjänster måste från och med den 1 januari 2010 ha ett godkänt kassaregister. Har förstås hört både det ena och det andra om denna lagstiftning, men som tur är kommer Skattekontoret här på ön att genomföra några informationsträffar. Självklart ska jag besöka en träff så att jag får tillfälle att ställa mina frågor.
Kommer alla, oavsett omsättning, att bli tvungen att skaffa ett godkänt register, så tror jag att många små företagare väljer att lägga ner sin lilla verksamhet. Det var kanske det politikerna menade när man lovade att göra det enklare för småföretagare. Mycket dyrare blir det i alla fall.

4 kommentarer:

Kajsa sa...

Håller med dig, ett nytt kassaregister kostar ju en halv förmögenhet.

Ingrid sa...

Jag har redan hört kommentarer i den vägen, att man lägger ner sin verksamhet.

T e x Köpmansgårdens butik stänger igen när den här nya lagen träder ikraft. Därmed finns det ingen affär i Klintehamn där man kan köpa barnkläder. Ännu en utarmning av samhället.

Man kan undra på om det här är ett sätt att bli av med små olönsamma företag? Att stjälpa i stället för att hjälpa. Man kunde tycka att de skulle vara angelägna om vartenda arbetstillfälle, så som läget är på arbetsmarknaden, men så är det tydligen inte. Kläm åt småföretagarna bara!!

/Ingrid

Frukostflingan sa...

Kajsa; jag har också hört att det skulle kosta en del...

Ingrid; förstod väl att jag inte var ensam om att ha hört detta och det är väl synd att butiken du nämner lägger ner...

Helen Scott sa...

Jag är en av de småföretagare som överväger att lägga ned verksamheten. En blomstrande handelsträdgård som sedan 6 år tillbaka, sakta men säkert, ökat i omsättning. Jag har varit stolt över att omsätta allt mer, men nu ska man plötsligt vara rädd för gränsen på 170.000 kr. Stolt skulle jag annars ha sagt att jag i år omsätter 500.000 - en halv miljon! Jag vidareutvecklade verksamheten i år med en hälsobutik. Den kostade mer än den smakade, men på sikt var det tänkt, att också den skulle ge mig större vinst. Omsättningen i hälsobutiken är ca 165.000 och i handelsträdgården ca 335.000, alltså totalt ca 500.000. Märk väl, att då man får förmoda, att omsättningen ökar även nästa år, måste jag införskaffa 2 nya kassaregister! All vinst i företaget har jag investerat i nya butiken och jag har under året ej kunnat ta ut någon lön. Att tvingas investera i nya kassaregister blir en för tung kostnad, speciellt som investeringen aldrig kommer att genera mer pengar i sig. Skatteverket hade gärna fått komma och kontrollera min bokföring - den är ett praktexempel på flit och ärlighet. Men de borde bekostat det själva! Nu bestraffas min företagsamhet, min iver att vidareutveckla min verksamhet, mina kunder och hela vår landsbygd om jag, med flera, tvingas lägga ned.