torsdag 1 oktober 2009

Marknadsmat

Här på ön anordnas ett antal marknader från sista helgen i juli fram till mitten av denna månad. Så jag styrde kosan mot nordväst och Slite för att få lite känsla för folklivet på ön. Det var en förfärlig massa torgstånd med det gamla vanliga marknadskrafset, men jag hittade även stånd med genuint hantverk. Det är trevligast att titta på.
Mitt i parken fann jag även en kvinna som sålde ullgarn till bra pris. Och självklart har jag nu laddat upp ordentligt med garnhärvor så jag har något att sätta fingrarna i under de mörka vintermånaderna. Och är man på marknad hör det ju till att man blir lite hungrig. Jag lockades till ståndet där de grillade vildsvin och sålde vildsvins-klämmor. Om det var riktigt vildsvinskött eller bara vanligt griskött jag åt, det vet jag inte. Det var svårt att avgöra när man såg griskroppen uppspänd över grillarna, men doften och smaken var i alla fall god.
Det här uppstoppade vildsvinet stod som en reklampelare vid gångvägen och lockade säkert in några hungriga själar. Om inte, så fungerade svinet bra som foto-objekt. Jag såg några familjer som satte sina ungar vid grisen och fotograferade.Bakom serveringstältet hittade jag den här lilla kultingen i gräset. Den var gjord av tyg, men såg otroligt levande ut.

Inga kommentarer: