söndag 16 augusti 2009

Gammal bokskatt

Fick tag på en gammal bok med gotländska sägner på ett antikvariat i förra veckan. Den ingår i en hel serie böcker med "Svenska sagor och sägner" och de gotländska sägnerna är från början upptecknade av P.A. Säve under 1840-talet. Säve var i det närmaste besjälad av att samla ihop sägner, sagor, lekar och visor från Gotland. Vi kan idag glädjas över att hans handskrivna skatter finns bevarade på Uppsala Universitetsbibliotek, att ett antal personer har intresserat sig för materialet och skrivit av texterna.
Den här boken, som är fantastiskt fin, är utgiven 1959 av Herbert Gustavson och Åsa Nyman. Jag har nu suttit med boken uppslagen hela morgonen vid köksbordet och nästan andäktigt bläddrat och läst medan tvättmaskinen gått på högvarv.
Det är väldigt lätt att glömma både tid och rum, men jag har nu fått en hel del nya uppslag för mina utflykter på ön i höst. Och så får jag förhoppningsvis något att dela med mig av här framöver.

Inga kommentarer: