torsdag 9 juli 2009

Dags för soffhörnan

Det är ovädersvarningar på både radion och i tidningarna idag. Alla pratar om hur stora mängderna regn är, som öser ner över oss och det är svårt att föra något annat ämne på tal idag.
Själv tycker jag att en eller ett par dagars regn kan vara riktigt uppfriskande. Det gäller förstås att man har kläder som står emot vätan. Och visst är det väl mysigt att komma in efter en promenad i regnet, ta sig en kopp varm choklad och krypa upp i soffhörnan med en bra bok.
Idag ska jag läsa färdigt boken Vi åt aldrig lunch skriven av Lilian Ryd. Och jag fascineras av att Lilian lyckats fånga de stora skillnaderna i ordval och företeelser som förekommer i olika delar av vårt land och i olika samhällsskikt. Hon fångar vardagshändelser och sätter ord på de kulturskillnader som också jag upplevde och ofta funderade över när jag bodde uppe i Lycksele.

Inga kommentarer: