tisdag 31 mars 2009

Krutbrännare

Idag har ett halvt år gått sedan jag packade ner det sista i lägenheten i Kallhäll och i morgon har jag bott ett halvår i mitt nya hus i Tingstäde. Och jag får kanske sluta kalla det för mitt nya hus nu! Ett halvår måste väl vara tillräckligt för att hinna bo in sig även om jag inte hunnit med att se vad som händer i trädgården.
Från och med nu kommer jag kort och gott att kalla huset för Krutbrännaren eftersom jag också har fått mitt företagsnamn, Krutbrännaren vandrarhem & butik, godkänt och registrerat. Namnet Krutbrännaren har jag valt med tanke på att det är en vacker orkidé som växer runt Tingstäde träsk.
Tittar man närmare på orkidén så ser det ut som om varje blomma är en liten soldat med hjälm på huvudet. Det passar också bra med tanke på att Tingstäde är en gammal militärort där man nu håller på att bygga upp Gotlands försvarsmuseum. Museet är för övrigt en av mina närmaste grannar så jag hoppas bara att de inte tänker skjuta några saluter.
Det skulle däremot vara trevligt om de blåste en revelj varje morgon och varför inte avsluta dagen med ett tapto, vilket ursprungligen också innebar att ölutskänkning avslutades med att marketentaren satte tappen i öltunnan.

3 kommentarer:

cS sa...

Vilken spännande upptäcksfärd du gör. Krutbrännaren kommer man inte att glömma :-) /Claus

Åsa! sa...

När öppnar du? Så jag vet när jag ska planera in en rutt norröver:)

Frukostflingan sa...

Claus; visst gör jag en spännande resa och på gamla dagar har jag till och med blivit intresserad av orkidéer, inte illa va?
Jag fastnade för namnet Krutbrännaren när jag såg blomman, den är fantastisk och jag hoppas att några av mina gäster ska få se den i år eller nästa år...

Åsa; jag väntar ännu på några tillstånd, för så är det med byråkratin, att det tar lite tid...
men jag lovar att i god tid skriva några rader här på bloggen innan jag öppnar...
Ser fram emot att få träffa en bloggkompis "live" framöver :)