torsdag 1 januari 2009

Syn-is

Idag har det varit en riktig folkfest ute på Tingstäde träsk. Mängder av människor hade letat sig ner till stranden för att ta sig ut på den fina isen på skridskor eller med sparkstötting. Och när jag stod där seglade till och med en isjakt fram.
Isen ligger blank och fin sedan några dagar och det är riktig syn-is enligt folket här. Och när jag frågade vad syn-is betyder fick jag veta att det är när isen är slät och blank och man tydligt kan se botten på sjön.
Några hade spanat in gäddor under isen medan andra åkt ut för att ta sig en titt på resterna av det gamla bulverket mitt i sjön. Själv tyckte jag att det kändes ganska otäckt att gå ut en liten bit och hunden vägrade totalt att sätta en enda tass på den blanka isen. Lika bra var väl det för ingen av oss hade ju några isdubbar och då ska man ju inte ge sig ut på någon is heller!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nytt ord för mig! Men lite läskigt skulle jag nog tycka det var, rädd att isen inte skulle hålla...ibland är det bättre att inte se allting, inte för att det är mer hållbart, men då kan man kanske låtsas i alla fall.

Anonym sa...

Så härligt att det var så fin is. Jag gick förbi kräftdammarna vid Mulde Fritidsby igår och även där låg isen så slät och fin.

Ha en fin fortsättning på 2009!
/Ingrid

Frukostflingan sa...

emma; håller med om att det är bättre att inte se allt för då känns det som om man vore på land, men det där att se allt verkar vara tjusningen med det hela...

ingrid; visst är det härligt med isen och tänk så mycket människor som lockas ut...

Åsa! sa...

Visst är det kul att komma ut och spontan träffa lite folk sådär!
Jag väntar otåligt på att Klinteviken ska frysa till ordentligt så vi kan våga oss ut på en skridskotur!

Frukostflingan sa...

åsa; visst är det trevligt att kunna gå ut på isarna, men inte utan isdubbar...