lördag 3 januari 2009

Snörök och halka

Om de två första dagarna i år har varit soliga och fina, så kan jag väl bara konstatera att nu ligger snön i ett tjockt täcke över hela ön. Det började så fint med små lätta flingor i morse och jag vågade mig ut på en liten tur med bilen för att proviantera och fynda på loppis.
På hemvägen hade snöfallet tilltagit och det var svårt att se vägkanterna. Vi var många som körde sakta för snöröken efter mötande bilar var mycket besvärande. Och så var det halt förstås!
Här på ön används minsann inget vägsalt eftersom det förstör växtligheten, utan här sandar man när snöandet har upphört. Så även om det är lite jobbigare att köra kan jag konstatera att jag inte saknar storstadens saltade smutsiga vägar. Och det viktigaste av allt, jag kan se fram emot blommande fina vägkanter i sommar.

2 kommentarer:

Åsa! sa...

Vi får stå ut med halkan, det är det värt vid tanke på naturen, rostiga bilar och så förblir ju snön vit istället för brunslabbig!
Men dubbdäck kan vara bra att ha...

Frukostflingan sa...

åsa; håller med dig och visst har jag dubbade däck, men det kan vara halt ändå...