lördag 8 november 2008

Till Snäck med buss

Satt och letade efter material från gamla Snäckgärdsbaden, som jag jobbade på i unga år. Jag har tidigare skrivit lite om den tiden. Nu blev jag smått lyrisk när jag läste att man hittat den gamla bussen, som förmodligen körde ut turisterna till Snäck från färjan i Visby från 1931 till 1950-talet.
Vilken otrolig överraskning det måste ha varit att göra ett sådant fynd när man ska renovera en gammal sommarstuga. Extra roligt är det att ägaren har jobbat för att bussen ska bli kvar på Gotland och att den ska renoveras, så att den åter kan rulla vid några speciella tillfällen.
Det kommer säkert att kräva väldigt många arbetstimmar för att få ordning på bussen och man efterlyser nu personer som kan sitta inne med mer kunskap och kanske har tips på var man kan hitta fler originaldelar. Självklart ska jag försöka följa renoveringsarbetet och kanske få några egna bilder av bussen. Till dess får ni hålla tillgodo med bilderna i artikeln.
Undrar just om det var vanligt att man förr använde bussvrak som stomme när man skulle bygga en sommarstuga för jag hittade ytterligare ett exempel från Jämtland. Arbetet med den bussen finns väl dokumenterat på denna sida.

Inga kommentarer: