måndag 24 november 2008

Borta bra, men hemma bäst

En veckas bloggtystnad och den här gången har jag varit över pölen och besökt huvudstaden och mina gamla arbetskamrater. Vi träffades på Rönneberga kursgård och snackade om livet idag och så förstås en del gamla minnen från arbetslivet.
Självklart passade jag på att strosa på stan och handla lite. Bilen var fullpackad när det i fredags var dags att åka hem igen och hämta hunden som varit på hundhotell hela veckan. Man kan väl säga att det var i grevens tid jag kom hem, precis innan snöovädret invaderade ön. Nu ligger drivorna höga runt husknuten och varje gång plogbilen har kört förbi är det bara att gå ut och skotta undan den blöta snön. Snacka om att jag fått mycket extra motion den här helgen!
Läste för övrigt i dagens tidning att det varit Gutamålets dag i helgen och att Gutamålsgillet givit ut en Allnakku för 2009. Och dagen till ära frågade tidningen ett antal gotlänningar om de hade något favoritord på gutamål. Ladingen (våren) och ladingsdinglu (vårtrötthet) toppade listan.
Visst längtar även jag efter våren denna blåsiga och snörika vinterdag, men innan dess kommer jultomten och jag behöver väl inte säga att allnakku blir nummer ett på min önskelista.

Inga kommentarer: