fredag 31 oktober 2008

Plankafton

Dagens ord på vägen lär ha myntats av Karl den store och lyder så här. "Att ha ett andra språk är att ha en andra själ." Och det passar ju väldigt bra in här där jag skriver om krogvärlden och samlar krogord. För visst har man en andra själ när man lever i krogvärlden och delar upp världen i vi och de riktiga människorna, som Jesper skriver om. Om det kan man säkert skriva en hel del och det ska jag göra vid ett senare tillfälle.
Här har det annars varit ganska tunnsått med nya ord och uttryck en längre tid och det beror säkert på att jag inte har haft tid att snacka så mycket med krogfolk eller besökt några nya ställen. Hittade trots allt ett nytt ord härom dagen på en anslagstavla utanför banken. På en affisch för en krog här i Visby lockade man med olika er-bjudanden och det som fick mig att reagera var ordet "plankafton".
Självklart blev jag nyfiken och gick närmare för att läsa det lite mer finstilta. Det visade sig att krogen hade Plankafton varje torsdag och då serverades all slags mat på en träplanka. Ja, inte på vilken planka som helst utan på en som man normalt använder för att lägga upp mat på och som tål att diskas. Vi får väl se om det blir ett besök framöver.
Till sist har jag fått en ny utmaning av lilla b där jag ska lista 7 oväntade saker om mig själv. Det får bli dagens utmaning att fundera på när jag tar min långtur med hunden i det regntunga och blåsiga vädret.

Inga kommentarer: