lördag 28 juni 2008

En stor konstnär

Det blev lite värre än jag trodde med min influensa, det slutade med lunginflammation, antibiotika och sängläge i lite mer än en vecka. Och det har nästan inte gått att tänka på något vettigt att skriva om, men nu är jag nästan återställd så jag gör ett försök att komma igång.
Idag har jag gjort en lite längre utflykt, närmare bestämt till Söder-bärke där min vän Lena Kallenberg tillsammans med sin Torbjörn har startat Barkens galleri och bokstuga. I galleriet såg vi en mängd intressanta verk av Sven Ljungberg, vars konst man möter i många sammanhang.

Och för att citera konstpedagogen Anne Lidén "Sven är en stor konstnär med ett brett register. En stor mosaik i en kyrka, ett litet frimärke på ett brev, ett färgträsnitt i en lunchmatsal, en olje-målning på ett museum, en freskmålning i ett församlingshem eller en trägravyr på en boksida.”

För mig är han nog för evigt förknippad med Ivar Lo-Johanssons verk, till vilka han gjort ett femtiotal omslag och flera hundra illustrationer. Ett otroligt fint samarbete mellan en författare och en konstnär som startade 1942 då Sven höll på att plocka ner en av sina utställningar. Ivar Lo kom in och fick en liten privat förevisning och fann att de "talade samma språk".

Så har du vägarna förbi Söderbärke under juli månad, så passa på och titta in, det är välskyltat ända fram till Barkens galleri och bokstuga.

PS. Och visst gjorde jag en riktig djupdykning bland alla böckerna i bokstugan. Där fanns mycket läsvärt, både nytt och gammalt, och några fynd fick jag med mig hem! Sommarläsningen är räddad!

Inga kommentarer: