fredag 9 maj 2008

Tack för nya ord

Vad roligt det är att hitta några nya kroguttryck i e-postlådan när man kommer hem. Först i brevskörden fanns den uppmärksamme mr X, som påpekade att jag inte lagt in ordet sköldpaddssoppa. Tack för påminnelsen, nu är det gjort och jag har också lagt in den franska och den falska varianten.
Så har vi Lis1e som så entusiastiskt har kastat sig över både maken och sina bekanta i krogvärlden. Ett stort och varmt tack till dig, det är jättekul att få en liten lägesrapport och så förstås några nya ord. "Marmeladvakt" har man när man sköter frukostserveringen på ett hotell och "cyklar" gör man då man som anställd inte slår in i kassan utan stoppar pengarna i egen ficka.
Sonen där uppe i kalla norden skickade "after dog" och jag fick mig ett gott skratt. Tänkte först att man bjöd turisterna på något värmande när de satt på hundkälken, men fick veta att det myntades på en krog uppe i Åsarna under slädhunds-VM i år. Självklart ville krögaren locka in turisterna till ett after dog istället för till after ski. Det gäller att anpassa sig!
Ett stort tack till er alla och jag ser fram emot fler nya eller gamla ord och uttryck. Behöver jag säga att den som skickar in ett nytt ord naturligtvis får krogordboken Galoschjesus!

2 kommentarer:

Liz1e sa...

väntar med spänning på din bloggordsamling;)

Frukostflingan sa...

Det kommer, men inte förrän det blir dåligt väder! ;-)