onsdag 7 maj 2008

Ät och njut - med alla sinnen

Höll på att sätta maten i halsen när jag i förra veckan läste om nya matlagningstrenden i en av våra kvällsblaskor. Molekulär gastronomi heter den nya krogtrenden som ska ge gästerna helt nya krog-upplevelser. Och nyfiken som jag är på nya kroguttryck, så måste jag få veta mer om vad döljer sig bakom uttrycket.
Nu ska kemi och fantasi göra kockarna till nya stjärnor på mat-himlen. Laga mat med hjälp av dunderpulver "ska ge oss nya smaker, konsistenser och former som är så avancerade att mat-lagningen blir lik naturvetenskap". Trenden som påstås komma från Spanien sprider sig nu som en löpeld genom Europa. I Frankrike lär det finnas en proffesur och inom EU pågår forskningsprojekt för att utveckla metoder för teknisk gastronomi.
Jag har i och för sig fått ett nytt krogord till min lista, men jag är mycket skeptisk till matlagning med hjälp av några nya dunder-pulver. Proffessurer och forskningsprojekt i all ära, men jag tror bara att det är ett sätt för matindustrin att legitimera metoderna bakom molekylär gastonomi.
Och efter att ha bläddrat i boken "Den hemliga kocken", som så passande låg på hallmattan när jag kom hem från ön, så kommer nog jag att bli ännu mer vaksam på vad jag stoppar i munnen. Mats-Eric Nilsson skriver nämligen om det okända fusket med maten på våra tallrikar och jag ska nu med stort intresse läsa boken ordentligt innan jag säger något mer.

12 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Det vet väl alla att det bara är Bamse som kan äta dunderhonung. Alla andra får magknip i tre dar. Så nej tack till dunderpulvermat från mig med!

Anonym sa...

Jag måste nog få opponera mig lite mot ditt ordval, kära Flinga.
För det här handlar inte om matindustri, det här är ett uttalat krogfenomen, anfört av stjärnbeströdda krogen El Bulli i Spanien.
I övrigt tycker jag hela grejen känns nördig, tämligen ointressant och ur fas med vad som händer runt om i världen.

Anonym sa...

Nu vet jag inte riktigt om jag förstår vad du menar, men det handlar alltså om att ta fram smaker på konstgjord väg?

Frukostflingan sa...

miss gillette; Ler åt tanken på Bamses dunderhonung, den verkar i alla fall ganska beskedlig i jämförelse med pulvermaten...

stellan; Visst får du opponera dig, jag kan inte tänka mig att det är någon enskild krog som ligger bakom detta pulver. Det har alltid varit matindustrin som i smyg legat bakom de flesta av våra nya mattrender.
Och visst kan jag också tycka att allt verkar ganska nördigt, men så beter sig alltid den rikare delen av världen.

emma; Det handlar dels om att ta fram smaker på konstgjord väg, men också om att skapa dofter och känslor som ska förstärka en måltidsupplevelse...

Miss Gillette sa...

Att försöka förhöja upplevelsen av måltiden är ju inte fel i sig -- men om det går så långt som till att blanda gåtfullt gojs i själva maten har man gjort övertramp. Jag kan gå med på konstgjorda dofter. Och när man äter ute kan man väl med visst fog påstå att stämningen/känslan är konstlad, i alla fall i det avseendet att det inte är nån hemmiljö och att man betalar för en viss upplevelse.

Men som sagt: råvarorna ska tala för sig själva.

Anonym sa...

Får jag invända några saker; meningen med sk.molekular gastronomi är inte först och främst att få fram nya smaker på konstgjord väg, utan att skapa oväntade effekter; små korn av vattenmelonjuice, servera såsen som en äggula, eller en hett gelé för att ta några exempel.Nördigt? Javisst, men det är inte matindustrin som är framme denna gång, för industriell framställning är det nästintill omöjligt, plus kostsamt, här är det enskilda kockars fantasifullhet och i någon mån effektsökeri får spelrum.

Jah Hollis sa...

Helt nytt är väl inte påfundet med molekylär gastronomi. Men när kvällstidningarna börjar hänga på är väl trenden redan på väg utför.
en.wikipedia.org/wiki/Herv%C3%A9_This

Frukostflingan sa...

miss gillette; Om den konstgjorda doften är till för att vi ska glömma den naturliga doften då är det verkligen inte bra...

landonius; Om inte detta pulver är en matindustriell produkt, vad ska det i så fall kallas.
Pulver av detta slag har länge använts för att skapa konstgjord mat. Minns inte du alla hemska föregångare, som skapade uttryck som pulvernisse, pulverkock mm.

jah hollis; Vet inte om jag håller med dig, men det är väl i och för sig bra att det uppmärksammas, kanske är det några fler som får upp ögonen...

Anonym sa...

Självklart minns jag, men det var en helt annan sak! Pulvern skulle frälsa oss från att jobba ihjäl oss "det sparar så mycket tid" och man "inte kunde smaka skillnad", men här används små kvantiteter av bl.a algextrakt vari man lägger vätskan för att få sfärer ex.vis, och sedan sköljer av det. Och vips har man ett "äggula" innehållande samma sås man skulle ha serverat i alla fall...

Frukostflingan sa...

landonius; Tack för den förklaringen, men för mig är pulver alltid pulver ;-)
Jag får väl ta mig in i ett kök och ta mig en titt på innehållsförteckningen innan jag ger upp helt, kanske blir det hos dig jag tittar in!

Anonym sa...

Det vore kul, du är välkommen till oss!

Frukostflingan sa...

landonius; Jag tackar för det och hör av mig när jag har vägarna förbi!