torsdag 18 oktober 2007

Restaurang Intim

Några av böckerna i min bokhylla är mycket vältummade och lästa många gånger. En av dem är Restaurang Intim, troligen den allra första skönlitterära skildringen av livet i krogvärlden. Den skrevs av Olle Länsberg, som i förordet beskriver sina vedermödor som författare. Och så här beskriver Olle sina första erfarenheter av kroglivet.

"Och så började gästerna komma. Lisen ropade på honom, ville ha hjälp. Alf rusade fram och tillbaka mellan köket och matsalen några gånger och fann plötsligt att restaurangen var full med folk. Han behövde inte längre fundera på vad han skulle göra.

Han tyckte det var som om fan själv kommit in på Intim med en stor kvast och sopat runt ett tag. På en kort stund blev allt ett kokande inferno. Han bar och sprang och sprang och bar, han kände svetten strömma över hela kroppen, han slet som en slav men ändå räckte han inte till överallt. Alla ropade på honom, alla behövde hjälp men han hade ju bara två händer.

Det var som om hela personalen blivit galen. Ute i matsalen såg han bara brådskan, springet, men på andra sidan svängdörren sjöd det av liv. Alla ropade, alla hade bråttom."

När jag jämför livet i krogvärlden då och nu, kan jag bara konstatera att skillnaderna inte är så stora. Hierarkierna finns kvar, liksom arbetsmomenten, hetsen och den galna humorn. En bok värd att läsa, men du får nog leta i något antikvariat om du vill hitta den. Det första manuskriptet vandrade till tryckeriet 1945, min upplaga är tryckt 1954 och utgiven på Folket i bilds förlag.

4 kommentarer:

Lena sa...

Ang.din fråga om Uardaakameiens ordbok, så tror jag att du kan hitta den på deras hemsida:
www. uardaakademien.se

Frukostflingan sa...

Tackar, tackar... ska genast titta efter!

Anonym sa...

Den där boken har jag också någonstans! Jag minns vilket ståhej det var om boken på femti-talet. Det var ingen som trodde att det kunde gå till så som Olle skrev. Nu måste jag leta fram den och läsa igen.
Kram Erik.

Frukostflingan sa...

Tack Erik för kommentaren, hoppas att du hittar din bok annars vet du var du kan låna en!